تعداد بازدید: 1769

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 20 مهر 1384-0:0

لطفا" برنج ما را بخريد!

برنج روي دست کشاورزان مازندراني مانده است.


ضرورت اصلي در جهت نيل به خودکفايي در زمينه توليد برنج ،امکان فروش به موقع و ارائه آن به بازار مصرف با قيمت مناسب از سوي توليدکننده است تا به اين طريق نيازهاي کشاورزان توليدکننده نيز برآورده شود. اما در حال حاضر علي‌رغم وعده‌هاي مکرر، مبني بر خريد برنج مازاد بر نياز کشاورزان و با توجه به گذشت نزديک به يک ماه از فصل برداشت شاهد مشکلاتي در اين زمينه در سطح استان مازندران هستيم.
رحماني يکي از کشاورزان برنجکار در اين رابطه گفت: با اعلام به موقع قيمت ارقام پرمحصول برنج در سال زراعي جاري اقدام به کشت ارقام پرمحصول برنج کرده‌ام با اين اميد که آن را به مراکز خريد برنج تحويل داده و مبلغ آن را در کمترين زمان دريافت کنم اما اين امر تاکنون محقق نشده است. اسدي يکي ديگر از کشاورزان برنجکار گفت: براي توليد برنج، کشاورز توليدکننده متحمل زحمات فراوان و صرف هزينه‌هاي بالا به‌خصوص در مراحل کاشت، داشت و برداشت اين محصول مهم غذايي مي‌شود اما آن چه بيش از اين موارد کشاورز توليدکننده را رنج مي‌دهد اين است که کشاورز حاصل دسترنج خود را با قيمت پايين در اختيار واسطه‌ها و دلالان قرار دهد.
عظيمي يکي ديگر از کشاورزان توليدکننده برنج گفت: برنج توليدي از ارقام محلي، مشتريان فراواني دارد بنابراين هم به صورت شلتوک و هم به صورت برنج سفيد با قيمت مناسب به فروش مي‌رود اما در زمينه ارقام پرمحصول وضع به گونه ديگري است به طوري که کشاورز بايد بتواند برنج توليدي خود را با قيمت‌هاي تضميني اعلام شده به فروش برساند تا بتواند هزينه‌هايي را که در اين زمينه انجام داده جبران کند که در اين زمينه مراکز خريدي که عهده‌دار اين مسئوليت هستند بايد درصدد رفع مشکلات کشاورزان توليدکننده برنج باشند. رضايي از کارشناسان در اين رابطه گفت: ارقام پرمحصول برنج به دليل توليد بالاي‌آنها مي‌تواند يکي از عوامل موثر در افزايش توليد محصول برنج در کشور باشد و از آنجا که همه ساله قيمت‌آنها قبل از فصل کاشت اعلام مي‌شود و کشاورز هم با توجه به اين قيمت‌ها اقدام به توليد مي‌کند، بنابراين بايد در جهت خريد اين نوع برنج هم اقدامات اساسي صورت بگيرد که مهم‌ترين مشکل در اين زمينه به تاخير افتادن مطالبات کشاورزان مي‌باشد.

 غلامي مسئول دفتر برنج مازندران گفت: از 237 هزار هکتار شاليزارهاي استان مازندران در سال جاري بيش از 120 هزار هکتار آن به کشت ارقام پرمحصول برنج اختصاص يافت که براي حمايت از اين کشاورزان در جهت خريد به موقع محصول توليدي آنها 60 مرکز خريد ثابت و سيار برنج در سطح استان مازندران پيش‌بيني شد اما عدم پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان باعث به وجود آمدن مشکلاتي در اين زمينه شده است که اميدواريم با اختصاص به موقع اعتبارات اين مشکل هم به زودي حل شود.
هم چنين مدير سازمان تعاون روستايي استان مازندران گفت: روند تحويل برنج از ارقام پرمحصول به مراکز خريد تضميني در استان مازندران پايين آمده و به دليل پرداخت نشدن به موقع مطالبات، کشاورزان برنج خود را به اين مراکز تحويل نمي‌دهند. سيد زمان حسيني افزود: مجموع برنج خريداري شده از آغاز خريد تاکنون 40 هزار تن مي‌باشد و به‌ رغم وجود برنج زياد در شالي کوبي‌ها کشاورزان در صورت پرداخت نقدي حاضر به تحويل محصولاتشان هستند. وي مجموع مطالبات فعلي کشاورزان برنجکار استان مازندران را 105 ميليارد ريال عنوان کرد و افزود: براساس قرارداد با وزارت بازرگاني 50 درصد از سقف 80 هزار تن مي‌بايست در مرحله اول از شروع خريد تامين مي‌شد که در حال حاضر هنوز هم شاهد تامين اعتبار به صورت تدريجي مي‌باشيم.


وي هم چنين از تامين شدن 35 ميليارد ريال اعتبار جديد خبر داد و گفت: کشاورزاني که برنج خود را تا بيست و يکم شهريور ماه تحويل داده‌اند مي‌توانند طلب خود را دريافت کنند. وي همچنين افزود: تاکنون در سه مرحله 25، 40 و 35 ميليارد ريال به کشاورزان پرداخت شده است و اگر مطالبات کشاورزان به موقع پرداخت شود با افزايش ميزان خريد در مراکز خريد مواجه خواهيم شد.(khorasannews)



    ©2013 APG.ir